Blog

فیبر نوري مقدمه

فیبر نوري یکی از محیط هاي انتقال داده با سرعت بالا است که از پالس هاي نـور بـراي انتقـال داده هـا از طریق تارهاي سیلیکون بهره می گیرد.یک کابل فیبر نوري که کمتر از یک اینچ قطر دارد مـی توانـد صـدها هزار مکالمه صوتی را حمل کند. فیبرهاي نوري تجاري ظرفیت 5/2 تا 10 گیگا بایت درثانیه را فـراهم مـی سازند. امروزه از فیبر نوري در موارد متفاوتی نظیر شبکه هـاي تلفـن شـهري و بـین شـهري ، شـبکه هـاي کامپیوتري و اینترنت استفاده بعمل می آید.

مبانی فیبر نوري
فیبر نوري ، رشته اي از تارهاي بسیار نـازك شیشـه اي بوده که قطر هر یک از تارها نظیر قطـر یـک تـار موي انسـان اسـت . تارهـاي فـوق در کـلاف هـائی سازماندهی و کابل هاي نوري را بوجود می آورند. از فیبر نـوري بمنظـور ارسـال سـیگنال هـاي نـوري در مسافت هاي طولانی استفاده می شود.

بخش هاي مختلف فیبر نوري

یک فیبر نوري از سه بخش متفاوت تشکیل شده است
یک فیبر نوري از سه بخش متفاوت تشکیل شده است :

(Core) هسته) 1
هسته شامل یک تار کاملاً بازتاب کننده از شیشه خالص (معمولاً) در مرکز فیبر است کـه سـیگنال هـاي نوري در آن حرکت می نمایند. هسته در بعضی از کابلها از پلاستیک کاملاً بازتابنده ساخته میشود، که هزینه ساخت را پایین میآورد. با این حال، یک هسته پلاستیکی معمولاً کیفیت شیشه را نـدارد و بیشـتر براي حمل دادهها در فواصل کوتاه به کار میرود. قطر این بخش، بسته به نوع فیبر چیـزي بـین 5 تـا 500 میکرون است.

(Cladding) روکش) 2
بخش خارجی فیبر بوده که دورتادور هسته را احاطه کرده و باعث برگشت نورمنعکس شده بـه هسـته مـی گردد. این عمل بازتاب نور به مرکز هسته را (بازتاب داخلی کلی) مـی نامنـد. ، روکـ ش، یـک لایـه حائـل پلاستیکی می باشد که به منظور محافظت از Core مورد استفاده قرار می گیرد. قطر هسته و پوسته با هم حدود 125 میکرون است (هر میکرون معادل یک میلیـونیم متـر اسـت)، کـه در حدود اندازه یک تار موي انسان است. کلا قطر فیبر بر اساس قطر خارجی روکـش آن ( Cladding (بیـان می شود. در حالی که فقط قطر هسته مرکزي فیبر در عملکرد آن تاثیر دارد. وقتی ابعاد یک فیبر بـه صـورت 50/125 یا 10/125 میکرون معرفی می شـود، عـدد اول، قطـر هسـته و دیگـري قطـر خـارجی روکـش را مشخص کرده است.

(Buffer Coating) رویه بافر) 3
روکش پلاستیکی که باعث حفاظت فیبر در مقابل رطوبت و سایر موارد آسیب پذیر است.صـدها و هـزاران نمونه از رشته هاي نوري فوق در دسته هائی سازماندهی شده و کابل هاي نوري را بوجود می آورنـد. هـر یک از کلاف هاي فیبر نوري توسط روکش هائی با نام Jacket محافظت می گردند که جنس آن از تفلـون یا PVC می باشد.

انواع فیبر نوري:
بر اساس ویژگیهاي زیر ، فیبرهاي نوري را میتوان به دستههاي مختلفی تقسیم نمود :

  • انواع کابل فیبرنوري بر اساس اشعهگذرنده از آنها
  • انواع کابل فیبرنوري بر اساس ساختار مادهاي آنها
  • انواع کابل فیبرنوري بر اساس ترکیب مواد مربوط به هسته
  • انواع کابل فیبرنوري بر اساس دو ویژگی اول و سوم
  • انواع کابل فیبر نوري بر اساس محیط
Optical Fiber
WhatsApp TARLUZ